Hoe werken wij, onze kern principes!

Ontwikkeling 

“ in een sfeer van huiselijkheid en gezelligheid bieden we zorgzame ontwikkeling voor iedereen”

DTT, discrete trial teaching het leren in kleine stapjes volgens een duidelijke structuur en

Gentle learning, oftewel gentle teaching,  ieder mens verlangt naar een relatie waarin hij zich veilig, geliefd, liefdevol en verbonden voelt. Leren vanuit deze basis, vanuit ' companionship' .

Wilt u meer weten over deze manier van ontwikkelen ?   Lees en leer mee DTT en GentleLearning

 

Onze jongeren ontwikkelen aan de hand van een persoonlijk zorg&ontwikkelplan. Het  plan en doelen die opgesteld worden door begeleiders en externe professionals. Al deze doelen worden SMART geformuleerd en bijgehouden in een  volgsysteem.

De doelen worden iedere week/maand besproken, doorleeft en eventueel aangepast, zodat deze altijd past bij de huidige situatie.

 

Ontwikkeling van onze jongeren gaat over meerdere assen. Deze assen of domeinen overlappen en beïnvloeden elkaar vaak. Een holistische benadering van de ontwikkeling van verstandelijk beperkte kinderen houdt rekening met al deze aspecten en zorgt voor een uitgebreid persoonlijk zorg en ontwikkelplan welk gericht is op het maximaliseren van het potentieel van het kind op al deze gebieden.

1. Sociaal-emotioneel:Dit omvat het vermogen van het kind om relaties met anderen te vormen, emoties te herkennen en ermee om te gaan, empathie te tonen en sociale vaardigheden te ontwikkelen.

2. Communicatief:Hier gaat het om zowel verbale als non-verbale communicatie, zoals het begrijpen en uiten van taal, maar ook het gebruik van gebaren, pictogrammen, spraak computer, verwijzers, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

3. Zintuiglijk:De ontwikkeling van zintuiglijke vaardigheden betreft hoe kinderen informatie uit hun omgeving opnemen via zicht, gehoor, tast, smaak, en reuk.

4. Adaptief/zelfstandigheid:  Dit refereert naar praktische vaardigheden die nodig zijn voor het dagelijks leven, zoals eten, aankleden en toilettraining.

5. Speel- en vrijetijdsvaardigheden: Het vermogen om op een doelgerichte manier te spelen en zich te engageren in vrijetijdsactiviteiten.

6. Motorisch:Fijne motoriek en grove motoriek en volgordelijke motoriek 

7. Cognitief:Geheugen, aandacht , logisch denken (actie-reactie)en probleemoplossend.

 

Activiteiten die hieraan bijdragen zijn oa aan flitskaarten, maken van werkjes (aan tafel oa met eentaaksdozen, match werkjes of ander passend materiaal), leren (her-)kennen(kleur, letters, woorden) of tellen, middels taakanalyse leren tafeldekken, opruimen, begeleid fietsen en wandelen, boodschapjes doen enz. Tijdens deze ontwikkelingsactiviteiten wordt er tussendoor natuurlijk gezongen, geklapt, een kort spelletje gedaan of eventueel gewerkt met sensopatisch materiaal, alles om de jongeren gemotiveerd en betrokken te houden.

Naast ontwikkel activiteiten die onze eigen begeleiders bieden, zorgen ook de externe professionals voor extra ondersteuning, zo wordt er geoefend met pictogrammen en verwijzers, spraak en de spraakcomputer, leren ze ritmisch muziek maken of het volgende niveau van spel wordt aangereikt.

 

Wij ouders en begeleiders van en de jongeren ervaren vaak dat zij buiten de maatschappelijke kaders vallen. Dit komt mede doordat zij niet altijd even goed begrepen worden door hun omgeving. Het is van essentieel belang dat we ons realiseren hoe cruciaal het is om te werken aan hun zelfstandigheid en het verbeteren van hun communicatievaardigheden.

Versterking van hun zelfstandigheid en communicatievaardigheden is niet alleen een investering in hun toekomst, maar ook in die van onze samenleving. Door hen de gereedschappen te bieden om zichzelf uit te drukken en zelfstandig(er) te functioneren, maken we een inclusievere maatschappij waarin iedereen, ongeacht zijn of haar capaciteiten, een waardevolle bijdrage kan leveren en er mag zijn.

 

Al dit harde werk wordt natuurlijk in huiselijke sfeer en op spelenderwijze gedaan met leuke activiteiten tussendoor aan tafel of buiten Huize Solis.  Zo wordt er veel geknutseld, werken we iedere maand rondom een thema (denk hierbij aan de seizoenen, het lichaam, de keuken, etc), dobberen we in het bad of maken we ons vies met scheerschuim.

 

Ontwikkeling van de betrokkenen(ouders/verwanten)

De dagzorg van verstandelijk beperkte kinderen kan een holistische benadering bieden die zowel het kind als de ouders ondersteunt, hen bekrachtigt en bijdraagt aan de algehele gezinsdynamiek.

Regelmatige updates over de voortgang van hun kind kunnen ouders helpen de ontwikkeling van hun kind thuis voort te zetten met praktisch uitvoerbare tips en activiteiten, technieken en strategieën leren die ze kunnen toepassen in het dagelijks leven met hun kind. Ondersteuning in toegang tot hulpmiddelen kan geboden worden (financieel, hulpmiddelen, subsidies enz).

 

Omdat Huize Solis gesitueerd is in een mooie groene natuurlijke omgeving met veel ruimte zal er minimaal 2 keer per jaar een familiedag georganiseerd worden. Deze dag wordt begeleid en er zullen ontmoetingen plaats vinden met gelijkervarene ouders, broers en zussen, opa's en oma's en een ieder die betrokken is bij het gezin van onze jongere.

Een netwerk van gelijkervarene ouders wordt ontsloten voor saamhorigheid, gezelligheid en activiteit, kennisdeling, steun en begrip.

Onze ' samen eten' middagen zullen hier ook aan bijdragen.

 

 

 

Ontwikkeling van onze persoonlijk begeleiders

Onze begeleiders zijn ook continu bezig met verbeteren en aanleren van nieuwe vaardigheden. Zo hebben zij ook allemaal een persoonlijk ontwikkelingsplan met onze doelen en wensen voor in de toekomst. De een heeft meer focus op opleidingen, de ander gaat graag naar workshops of meetings, zo wordt er gezorgd dat ook de begeleiders steeds nieuwe dingen leren.

Een aantal cursussen die gevolgd dienen te worden:

BHV

DDT en Gentlelearning

Medicatie veiligheid

Omgaan met hulpmiddelen (OCC)

 


Zorg-zaam

"zorgen voor onze jongeren alsof het familie is, en datzelfde gebaar uitstrekken naar iedereen die betrokken is - want in onze gemeenschap is het als thuis, waar iedereen voor elkaar zorgt" 

 

Bij ons staat de individuele behoefte van elke jongere centraal. Al vanaf het moment dat ze binnenstappen, lezen we hun stemming en passen we de dag aan hun behoeften aan. Een jongere die vermoeid oogt? Dan zorgen we voor een rustigere omgeving en een aangepast dagprogramma. Bruist iemand van energie? Dan wordt er extra beweging ingepland, zoals een wandeling of sportactiviteit. 

Een onderdeel van zorg welke wij bieden is het bieden van de juiste therapie aangepast aan de vraag en wens van de jongeren, hun omgeving en de professionals. Zo hebben wij een fysiotherapeut, ergotherapeut, logopediste en speltherapeut aan huis. Zij zorgen voor de hulp die nodig is bij de ontwikkeling en voortgang van de jongeren.

Daarnaast waarborgen we de medische zorg met begeleiders die gecertificeerd zijn in medicatieveiligheid. Ze zijn niet alleen bevoegd om medicatie voor te bereiden en toe te dienen, maar hebben ook deze routine geïntegreerd in hun dagelijkse praktijk. Buiten de medische zorg om wordt ook de persoonlijke verzorging met precisie en liefde uitgevoerd. Of het nu gaat om dagelijkse taken zoals tanden poetsen en handen wassen, of het inbouwen van routines omtrent persoonlijke hygiene zoals douchen naar het toilet gaan; we hebben duidelijke doelen geformuleerd om elke jongere te helpen stappen te zetten richting (meer)zelfstandigheid.

 

 

 

 

Zorg voor de betrokken omgeving

Bij ons draait het om meer dan alleen ‘dagzorg' voor onze jongeren. Terwijl we ouders enige verlichting bieden door de dagelijkse zorgtaken even over te nemen, richten we ons op het vergroten van de zelfstandigheid van onze jongeren. Of het nu gaat om zelf tanden poetsen, een broodje smeren, of het aantrekken van hun kleding; elke vaardigheid draagt bij aan hun autonomie en ontlast het gezin. Dit opent de deur naar meer momenten van plezier en ontspanning samen: van een fietstochtje tot een gezellige avond voor de tv. Daarnaast staan wij altijd klaar voor ouders die behoefte hebben aan emotionele steun, een luisterend oor of directe actie. Want zorgen, dat doen we samen.

 

 

Zorg voor begeleiders

Zorg voor onze begeleiders, wanneer de begeleiders zich goed voelen zal dit ook overslaan naar onze jongeren. Het is dus bij Huize Solis van groot belang dat de begeleiders goed in hun vel zitten zakelijk en privé alles goed verloopt. Hier wordt dan ook veel aandacht aanbesteed door het jaar heen. Er vinden meerdere gesprekken plaats waarbij het functioneren, privé leven, gezondheid en doelen worden besproken. Daarnaast heerst er een open sfeer, waardoor alles besproken kan worden.